Jump to Content Jump to main menu Jump to footer
Eliakim | אליקים
חזרה לפרויקטים

קמפוס מכללות צה"ל

קריית המכללות לפיקוד ומטה היא חוד החנית של האקדמיה הצבאית המכשירה את דור מנהיגי העתיד של המדינה וצה"ל. הקמפוס החדש יוצר סביבה ייצוגית ומכבדת למפגש בין זרועי ברוח ערכי צה"ל המבוססים על ממלכתיות, פיקוד ומנהיגות, נועזות ומקוריות, וכבוד האדם. המפגש של הקמפוס עם ירושלים יוצר את החיבור לאדמה ולסלע. האתר הממוקם על רכס הצופה לנוף הרי ירושלים, מהווה השראה לצמיחתו של הקמפוס מתוך נוף גבעות רכות, טראסות, בורות המים, נוף כפר ומרחב אקלימי נתון . החיבור והקשירה של העיר ירושלים לנופיה הסובבים עומד במוקד הצעתנו.

הקמפוס בנוי על רשת רדיאלית פשוטה והיררכית המבוססת על שלוש טראסות קשתיות המלוות את שיפולי הרכס לאורכו. בטראסה הנמוכה (המזרחית) ממוקמים מבני ההדרכה, כגושי סלע מסותתים. בטראסה הגבוהה (המערבית) ממוקמים מבני התמך המשותפים- מבנה הכניסה הראשית והמפקדה ובהמשך מרכז הספורט. בקצה הציר, בנקודה הצופה לנוף  מרהיב של הכפר עין כרם וההרים הסובבים ממוקם מבנה המשאבים הכולל את הספרייה, אולמות ההתכנסות וחדרי האוכל. בין טראסות המבנים ממוקמת הטראסה המרכזית- רחוב הולכי הרגל, המתחיל את מהלכו כטיילת נופית להולכי רגל במפגש עם רח' הנרייטה סולד, ומסתיים ברחבת המסדרים הצופה לנוף וצמודה למבנה המשאבים תוך שהוא קושר את כל מבני הקמפוס. בכניסה לשטח המחנה הטיילת  יוצרת מרפסת עירונית  הצופה לקמפוס. מבנה הכניסה השקוף נמצא בנקודה זו תוך שהוא קושר את הטיילת העליונה עם הרחוב המרכזי בלב שטח המחנה דרך בקרת הכניסה והמדרגות המשתפלות עם פני השטח.

 את שלוש הטראסות חוצות שלוחות ירוקות, כוואדיות הגולשות במורד הרכס ושוזרות נוף חורש טבעי במבנה הקמפוס הבנוי. השלוחות הירוקות משמשות כמחברים בין מבני ההדרכה. בהן ממוקמות הכניסות למבני ההדרכה, מהלכי המדרגות היוצרים קשר ויזואלי בין המבנים והקפיטריות המחברות כל זוג מבנים.  מבני ההדרכה מרחפים מעל הקרקע ומאפשרים לחורש הירוק לחלחל אל מתחת למבנים תוך שהוא נושק לטיילת תחתונה. שביל זה, המשמש כמסלול ריצה, קושר את רצף החצרות הפנימיות הנמצאות בלב כל מבנה ומחדירות אור מבוקר ומסונן, כבאר אור החצובה בסלע. מבני ההדרכה צופים אל רחוב הולכי הרגל דרך החצר ובהם ממוקמים חללי למידה פורמאליים ולא פורמאליים גמישים המתאימים עצמם לפעילות ולמידה משתנה.

 

סטטוס: בתכנון